יום ראשון, 10 באפריל 2016

זונה חסרת חרטות: "סקרלוט הרלוט" (קרול לי)

"סקרלוט הרלוט" היא קרול לי, אחת הנשים החשובות ביותר במאבק על זכויות עובדות מין. בתור עובדת מין בעצמה, לי היא פורצת דרך. היא נחשפה באופן פומבי כעובדת מין כבר בשנות השבעים, המציאה את המונח "עבודת מין", היתה ועודנה פעילה למען זכויות עובדות מין, והוציאה ספר על חייה ועבודתה. הספר, Unrepentant Whore: The Collected works of Scarlot Harlot, שופע תובנות על עבודת מין, וכולל שירים, חיבורים ומאמרים שכתבה. וגם המון תמונות עירום שלה, כי לי אינה "אישה טובה" ומופנמת כמו שהחברה מצפה ממנה להיות. לי לא מתביישת בעבודתה, לא מתביישת בגופה המלא, ולא מתביישת במי שהיא. לי היא מודל לחיקוי.

אנני ספרינקל כותבת את זה בחינניות גדולה ממני בשיר הפתיחה:

Scarlot Harlot is the Goddess of Compassion
And she always wear the latest fashion.
She made the world a more wonderful place
All this and more, plus she'll sit on your face.

קרול לי היא יהודייה. סבה וסבתה היו ניצולי שואה. הוריה היו קומוניסטים עד שהבינו שהקומוניזם לא עובד. "תחשבי בשביל עצמך, ותתחתני עם רופא," הייתה הסיסמה של אמה.

קרול הייתה ילדה טובה שחלמה על אהבה ועל גבר שיאהב אותה, עד שבגיל 15 היא מצאה אחד כזה. הוא לא היה יהודי. ההורים שלה הטילו וטו. היא ברחה מהבית. היא ניסתה ללמוד. "פמיניזם היה כמעט מושלם בשבילי... חוץ מהעובדה שהייתי ביסקסואלית ולא הייתי מסוגלת להפסיק לשכב עם גברים." בתקופה ההיא, יחסי מין עם גברים לא היו מקובלים בתנועה הפמיניסטית.

לאחר מספר ניסיונות ללמוד ולעבוד, לי הגיעה לסן פרנסיסקו חסרת כל. זנות היתה האפשרות ההגיונית. "כל חיי סחרתי במין תמורת אישור חברתי ומערכות יחסים. נשים רבות סוחרות במין בשביל להשיג תועלת כלשהי, או בשביל הישרדות בסיסית. זה חלק מהחיים ויש לי את הזכות להביט בו ישירות."

אבל רגע...

"אני יודעת מה חלק מכן חושבות...
למה היא לא הולכת פשוט לפסיכולוג ומתוכנתת מחדש?
רעיון מצוין. איך לא חשבתי על זה! כולן צריכות לעשות את זה! כל זונה על-פני כדור הארץ צריכה תראפיה ועבודה טובה יותר ומענקים ממשלתיים. ככה נוכל למגר את הזנות! הו אלוהים. אני לא מאמינה שהסתבכתי בכל הצרות האלה, כשיש פיתרון כל כך פשוט."

כן, לקרול יש בעיה מסוימת עם הטיעונים הפמיניסטיים נגד זנות, שלדעתה מזכירים "טיעונים על דטרמיניזם ורצון חופשי שהיו גורמים לקלוויניסטים להסמיק". פמיניסטיות עשירות רואות את עובדות המין בתור קורבנות או בתור בוגדות במין הנשי. קתרין מקינון ואנדראה דבורקין, לדוגמא, סירבו להשתתף בדיונים עם עובדות מין, ואף ניסו למנוע כנסים ותצוגות של עובדות מין, כולל של ליי עצמה.

קרול לי ממציאה את המונח "עבודת מין"

ב-1978 אורגן כנס על-ידי ארגון "נשים נגד אלימות בפורנו ובתקשורת", בראשות אנדראה דבורקין. לפני תחילת הכנס, המשתתפות צעדו ברובע האורות האדומים של סן פרנסיסקו, כשהן מביכות ומטרידות את החשפניות ואת שאר עובדות תעשיית המין בשכונה.

באווירה העוינת הזאת, קרול החליטה באומץ לבוא ולדבר בעד עובדות המין. "תכננתי להזדהות כזונה, דבר שלא נשמע עליו באותה תקופה בהקשר הציבורי והפוליטי."

קרול לי הגיעה ונכנסה לסדנה שעסקה בזנות, שהכותרת שלה כללה את הביטוי Sex Use Industry. "המילים האלה בלטו והביכו אותי. איך אני יכולה לשבת בתור שווה פוליטית בקרב נשים אחרות, כשאני מוחפצת בצורה כזאת, כשאני מוגדרת רק כמשהו שמשתמשים בו, כשמסתירות את התפקיד שלי בתור משתתפת וגורם בעסקה?

"בתחילת הסדנה הצעתי לשנות את הכותרת ל-Sex Work Industry, מפני שזה התיאור של מה שהנשים בה עושות. אף אחת לא התנגדה. המשכתי והסברתי כמה חשוב ליצור דיון על תעשיית המין, שיכלול גם נשים שעובדות בתעשייה. הסברתי שלעיתים תכופות זונות לא יכולות לחשוף את עצמן במרחבים פמיניסטיים, מפני שהן מרגישות שפמיניסטיות אחרות שופטות אותן."

המונח "עבודת מין" נפוץ כיום בכל רחבי העולם בזכותה של קרול לי. עם זאת, הממסד עדיין מסרב לקבל עבודת מין כעבודה, וממשיך לחוקק חוקים נגד עובדות המין. "קשה להגן על עצמך מפני אנסים, כשאת עסוקה בלהגן על עצמך מפני המשטרה." ב-1978 קרול נאנסה על-ידי שני גברים באיומי סכין במכון הליווי שבו עבדה. זאת לא היתה הפעם הראשונה שהשניים האלה אנסו אישה במכון ליווי. אף אחת מהקורבנות לא התלוננה במשטרה, מכיוון שהמשטרה היתה סוגרת את המקום וזורקת את הנשים לרחוב.

"בארה"ב, לעמוד ברחוב זה לא פשע. לעמוד ברחוב זה פשע רק אם המטרה היא לעסוק בזנות. לדוגמא, אם את חושבת לעצמך, 'אין אוכל בבית והילדים רעבים. אני צריכה למצוא לקוח הלילה,' אז לעמוד ברחוב זה פשע."

"חוקים נגד זנות הם אלימות נגד נשים. מעצרים של זונות הם סוג של אונס."

ההתנגדות של קרול לא מכוונת רק כלפי הממסד והפמיניזם הרדיקלי, אלא גם נגד מי שטוען שזונות הן "זולות". והיא אפילו חיברה שיר כדי להמחיש מה באמת זול:

Cheap

Cheap is when you fuck them just to shut them up.
Cheap is when you do it because they are worth so much.
Cheap is when you suck them till your jaws hurt
So they won't say you are uptight.
Cheap is when you do it to keep them home at night.
Cheap is when you want less than pleasure,
A baby, or a hundred dollars.

Cheap is when you do it for security.
Cheap is what you are before you learn to say no.
Cheap is when you do it to gain approval, friendship, love.

בעתיד, כשהעולם יהיה פחות שוביניסטי והפמיניזם יהיה פחות ממסדי, קרול לי תיחשב לפורצת דרך כעובדת מין וכפמיניסטית. עד שזה יקרה, נוכל רק להודות לה על כל מה שהיא עשתה ועושה למען נשים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה